Återblick sommaren 2010, del 1

Då var det äntligen dax! Tillbakablickandet kan börja.

Dagen före midsommarafton satte jag och <3 oss på tåget som skulle ta oss mot nordligaste norrland. Jag har ju aldrig varit högre upp än Umeå tidigare, så det här var ju veeerkligen högt upp. <3 som kom hem från Svalbard veckan innan var av en annan åsikt, dårå...



Vi började resan i liggvagnskupén tillsammans med en barnfamilj (vad annars) och en norrländsk man. Den som säger att norrlänningar är tysta och försynta hade inte träffat denne snackpåse... However, resan tog sin lilla (långa) tid, men på midsommaraftons förmiddag var vi framme på Abisko Turiststation. Sjukt smidigt att det går tåg ända fram till fjället.

De flesta av våra vandringar startade här, vid början, eller slutet, av Kungsleden:


Naturen var oslagbar. Man kunde dricka vatten ur fjällbäcken. Man var faktiskt relativt ensam.

Strax nedanför vandrarhemmet låg utloppet i Torneträsk, i form av en kanjon. Forsande vatten och hisnande sluttningar. Eftersom vattnet låter så mycket så blev jag skrämd av en björn (läs tant) när jag stod och beundrade utsikten en dag. Livsfarligt, kunde ju ramlat i ju... :)



Under en av våra dagsutflykter var jag liiiite skraj. Man vill ju inte ramla i vattnet och skumma iväg... Scary shit!  


I abisko finns en linbana som tar dig en bra bit upp mot toppen Njuola. När vi var där var dock linbanan avstängd. Crap!! tänkte vi och traskade upp istället. 1169 m, and damn proud. Sjukt jobbigt för knäna på vägen ner, sjukt mycket mygg på myrarna en bit upp, sjukt jobbiga 8 timmar helt enkelt (inklusive mat och fika och vila). Men! Sjukt frän utsikt när vi väl var uppe. Ofattbart vackert!



Lapporten skymtar i mitten på horisonten också. Tacka vet jag mobilkamera, så att man vet att man får bra bilder. ;)

Här är en bild lite längre ner också, på väg neråt igen. Klockan är ca 23:30. Lite tydligare Lapport, Sveriges mest fotograferade naturupplevelse:


Abisko kan jag rekommendera till alla. Fett med najs!

Inom kort kommer ett nytt inlägg med finfina sommarminnen. :) Stay tuned!


Kommentarer
Postat av: Karin

vilka fina bilder det bidde med den där braiga mobilkameran ;) härligt såg det i alla fall ut! =)

2010-09-14 @ 18:51:17
URL: http://www.soija.se/
Postat av: Stina

Jättefina mobilbilder. ;) Finare i verkligheten. :)

2010-09-15 @ 10:03:33
URL: http://kerma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0