Semestern i Tyskland och Danmark

Vi startade semestrandet på lördag morgon och inhandlade en "smarrig" frukost på Statoil i Järna. Jag lyckades genast spilla en halv latte på min vita blus. Yeay! Well done, love! Lycklig som faan så fortsatte resan ner mot Göteborg och den väntande färjan som skulle ta oss till Kiel.

Schnyggt.

På båten var det jättehärlig sol och finfina solstolar och jag och <3 placerade oss direkt i varsin sån. Det beställdes in öl och åts mat. Sen gick vi till baren, där var det dött som i graven och bartendern såg ut att komma från ett helt annat århundade än vad man själv gör. Han var vääääääldigt långsam. Det var vi och två till som skulle beställa och det tog ändå 20 minuter...


Glassigt, glass-glassigt.

Första anhalt i Tyskland var som sagt Kiel, men den staden lämnade vi direkt. Vi styrde Gunnel mot Cuxhaven där vi sedan skulle åka vidare till Helgoland. Helgoland är en liten ö i Nordsjön. Naturen var underbart vacker och vi sänkte medelåldern med en sisådär 40 år kanske :)




I horisonten skymtar en liten ö till som heter Düne. Där kunde man bar och sola. Sköönt!


Die rote felsen. Här häckar skitmycket fåglar. Och det luktar mink här. Troligtvis allt fågelbajs...





Efter första dagen på Helgoland, som var extremt varm, så hade jag skaffat mig en supernajs t-shirtbränna. Jag bjuder på en bild på den också. Och en lite dubbelhaka. :)



På Helgoland kan man inte engelska. Alls. Det var mycket spännande. Roligt att man faktiskt kom ihåg så pass mycket tyska som man gjorde. Jag tycker personligen att jag gjorde ganska hyfsade insatser vid matbeställning och liknande. :)


Vårt finfina hotell som jag hade lyckats boka. På tyska.

Efter Helgoland bar det av söderut i Tyskland, till Bremen. Bremen var också en fantastiskt trevlig stad. Gamla byggnader, massa öl och soligt väder. Det fanns en trevlig gata som hette Schlachte, där var det fullt med barer och Biergartens. Mycket trevligt. Vi träffade också stadsmusikanterna i Bremen. :)




Finns det dessutom Starbucks så måste man dricka kaffe.

Efter två dagar fortsatte färden mot Lübeck. Där har vi varit förut, så det var inget nytt. Däremot så hade de en liten festival när vi var där nu. Typ som Avestakarnevalen, fast trevlig. :)


Rådhuset i Lübeck.


Tyskar dansar till tysk "rockband" på tysk Avestakarneval.


Många öl blev det...


...och många bratwursts också...

Efter Lübeck blev det boardershopping i Puttgarden, spriten flödade. Sen blev det Köpenhamn i två dagar. Vi bodde på camping (hallå svennebanan) och drack öl och åt pölse. Vi hann med ett smörrebröd i Nyhavn också. Och en öl till det såklart. Efter denna resa är jag så jäkla trött på öl. Har inte druckit annat på en och en halv vecka....


Snygg campingstuga. inte alls skabbig. Hello, denial... Bilen är inte skabbig i alla fall.


Nyhavn


Smörrebröd deluxe. Rostbiff med pepparrot, rökt ål med äggröra och friterad fisk med remouladsås.

Efter dessa finfina upplevelser bestämde vi oss för att styra kosan mot Sverige igen. Ganska direkt hemåt. Ett litet stopp i Kumla och en fika i Örebro på vägen bara. :)

Kommentarer
Postat av: Karin

åh..välkommmen i spilla-på-sina-vita-eller-ljusa-kläderklubben. Jag har ju fått rödvin på mig av maria, maria fick rosévin på brallorna på grönan av en servitris och du kaffe..av dig själv!..guu så bra!



Jag känner igen den där statyn med djuren..var inte den med i våran tyskabok?



Sen gillar jag den där brännan skarpt..faktiskt =)..den är nästan som min bränna fast på baksidan efter linnet..

2009-07-09 @ 21:32:00
URL: http://www.soija.se/
Postat av: Stina

Tack för välkomnandet :) Det värmer.

Djuren är "sadsmuikanterna i Bremen" från sagan av bröderna Grimm. De var säkert med i vår tyskabok, kommer inte ihåg det tyvärr.

2009-07-10 @ 09:45:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0